20 noviembre 2008

LOUZÁN DESTACA A UNIVERSALIDADE DE LAXEIRO CO GALLO DA EXPOSICIÓN DOS SEUS PRIMEIROS TRABALLOS


PONTEVEDRA (MORRAZO-tribuna).- El presidente de la Diputación de Pontevedra, Rafael Louzán, destacó el carácter universal de la obra del artista lalinense, José Otero Abeledo, Laxeiro, durante la presentación de la exposición “O primeiro Laxeiro” en el Museo provincial de Pontevedra.
Louzán señaló que “el arte gallego y, sobre todo, la renovación del arte gallego no se puede explicar sin la labor de la Diputación de Pontevedra antes y después de la Guerra, periodo en el que becó y apoyó la formación de artistas clave de Galicia como Maside, Torres, Laxeiro, etc.”. Esta labor, según dijo, tiene su continuidad hoy en acciones como la Bienal de Pontevedra, el certame de Novos Valores o las becas de formación para artistas noveles que sigue otorgando cada año.
En la presentación de la exposición sobre el artista lalinense, participaron también el vicepresidente de la Diputación y alcalde de Lalín, Xosé Crespo, y el director del Museo de Pontevedra, Carlos Valle.
Valle reiteró la importancia de la labor cultural de la Diputación, ya que fue esta institución la que otorgó becas a los artistas gallegos para su formación, lo que permitió la renovación del arte gallego a lo largo de todos estos años, y de alguna manera la que tuvo la perspicacia de mantener este desarrollo cultural a lo largo del tiempo y el apoyo a instituciones como la propia Fundación Laxeiro.
Xosé Crespo surrayó la importancia de la obra de Laxeiro y recordó el compromiso del Ministro de Cultura, César Antonio Molina, de acudir el 23 de febrero –fecha de nacimiento de Laxeiro- a Lalín, y de conseguir que su obra se exponga en el Museo Reina Sofía.
Rehabilitación do Museo
Durante la presentación de la exposición, el presidente de la Diputación, Rafael Louzán, anunció que las obras de rehabilitación del edificio del Museo de Pontevedra que da a la calle Sarmiento comenzarán a principios de diciembre. Y avanzó su intención de acelerar las obras del Auditorio. , dijo,

O PRIMEIRO LAXEIRO. DATOS
1.- A mostra recolle as obras por él producidas entre 1908, data do seu nacimento na Romea-Botos (Lalín) e 1942 cando se instala en Vigo. Son perto de 70 obras de coleccións públicas, privadas e institucións.
2.- Nese tempo, a mostra recolle obras de catro etapas:
a) A etapa cubana (1921-1925). Marchou para Cuba ós 13 anos, en 1921. Iniciouse na pintura nas clases que impartía o Centro Gallego da Habana e regresou a Lalín en 1925. Desta etapa é un debuxo de 1924 realizado na Habana.
b) A etapa de Lalín e Pontevedra (1925-1931). Recolle debuxos de cando traballaba como barbeiro en Lalín e pintaba polas feiras da comarca e de cando coñece a Colmeiro e se introduce no Movemento Renovador da arte galega mediante as tertulias que mantiña no café Derby, de Vigo, ou Moderno, de Pontevedra. Son apuntes ó natural, retratos de familiares e amigos, personaxes da comarca de Deza, viñetas humorísticas que publica en Faro de Vigo, El Pueblo Gallego ou a revista Céltiga e algúns óleos iniciais onde apunta as características que máis tarde desenvolverá.
c) Etapa de pensionado da Deputación (1931-1933). Foi o primeiro artista pensionado pola Deputación que se beneficiou da axuda antes da Guerra. Tivo unha beca do Concello de Lalín e da Deputación. Gracias a ela, estudiou en Madrid e penetrou no mundo da pintura. Comparteu pensión con Manuel Torres, visitou o Museo do Prado, fixo tertulias con Rafael Dieste, Arturo Souto ou Lugrís e comenzou a pintar con influenzas de Solana, Goya e Picasso. Desta etapa, mostránse debuxos académicos da Escola de Bellas Artes de San Fernando ou os óleos La República ou Carnavalada.
d) A etapa de volta a Lalín, da Guerra e da radicación en Vigo (1933-1942). Á volta de Madrid, pinta no de Lalín e xa inicia os que serán os seus temas favoritos: as maternidades, carnavaladas, o mundo da infancia, mitos e lendas galegas vistas coa súa peculiar óptica. A mostra expón obras desta etapa xa exhibidas en Santiago e Pontevedra nos anos 1934 e 1935. Nestas cidades comparte tertulia e amistade con Castelao, Colmeiro, Maside, Seoane, Torres ou Virxilio Blanco, é decir os grandes renovadores e iniciadores da pintura galega moderna. Pasa a Guerra no frente de Asturias. Nesta etapa pinta paisaxes, compañeiros e a única obra na que está presente a imaxe da morte. Pinta tamén , mural que preside o Café Moderno de Pontevedra onde comparteu tertulias con Iglesias Vilarelle ou Blanco Porto.